ET felgi – czym jest i jak je zmierzyć?

Aby felga była idealnie dopasowana do opony w pojeździe, jej szerokość powinna być nieco mniejsza od szerokości ogumienia. Z tego względu oponę o szerokości 225 mm należy nałożyć na felgę 7,5 calową, natomiast oponę o szerokości 185 mm najczęściej montuje się na feldze sześciocalowej. W doborze odpowiedniego rozmiaru felgi do ogumienia, pomocnym parametrem jest ET. Co oznacza ET felgi, jak obliczyć ET felgi, gdzie znaleźć ET na feldze, w jaki sposób zmienić ET felgi i z czym się to wiąże, zwłaszcza w przypadku felg aluminiowych? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

ET felgi – teoria vs praktyka

ET (z języka niemieckiego Einpress Tiefe), inaczej nazywane osadzeniem, oznacza odległość punktu, w którym felga styka się z piastą od osi symetrii felgi. Wartość ta wyrażana jest w milimetrach i może być albo dodatnia, albo ujemna- jest bezpośrednio związana z szerokością obręczy felgi. W praktyce oznacza to, że im mniejsze ET felgi, tym bardziej felga wystaje na zewnątrz nadkola. Przykładowo, jeśli płaszczyzna montażowa jest wysunięta na zewnątrz pojazdu w stosunku do jej osi symetrii o 30 mm, ET takiej felgi wyniesie dokładnie 30. Z kolei większe ET felgi umożliwia przemieszczenie się koła do wnętrza nadkola i „schowanie koła głębiej”.

Co to jest ET felgi i jak je zmierzyć?
Co to jest ET felgi i jak je zmierzyć?

Oznaczenia wymiarów felg

Wartość ET jest pomocna do wyznaczenia wymiarów obręczy. W obliczeniach bierze się pod uwagę szerokość felgi (w calach), średnicę felgi, rozstaw śrub oraz osadzenie (ET felgi). Pierwszy i ostatni wymiar są ze sobą ściśle związane.

Szerokość felgi a osadzenie felg ET

Szerokość felgi to odległość między jej zewnętrznym i wewnętrznym obrzeżem. W celu prawidłowego dopasowania do niej opony, warto zwrócić uwagę na to, aby szerokość felgi była minimalnie mniejsza niż szerokość ogumienia. Zarówno szerokość felgi, jak i wartość ET, wpływają na możliwości tuningowe samochodu i jej ułożenie względem nadkola.

Jak zmierzyć ET felgi?

Chcąc samodzielnie wyznaczyć ET, należy zmierzyć odległość między osią symetrii obręczy (środkowy punkt szerokości), a dowolnym punktem we wnętrzu felgi, który przylega bezpośrednio do piasty koła. W Internecie znaleźć można także specjalne kalkulatory ET felg, które znacznie ułatwiają wyliczenie wartości osadzenia. Przydatny kalkulator ET błyskawicznie obliczy ten parametr na podstawie wprowadzonych danych.

Gdzie znaleźć ET na feldze?

Warto pamiętać, że parametr ET jest zwykle wybity na wewnętrznej obręczy felgi. Znajduje się on tuż obok informacji o średnicy otworu centralnego, szerokości, wielkości i profilu przekroju felgi. Standardowe wartości ET felg w tabelach wynoszą: ET20, ET25, ET30, ET35, ET40, ET42, ET45, ET50.

Jak zmierzyć ET felgi?
Jak zmierzyć ET felgi?

Jak zmienić ET felgi?

Możliwe jest zamontowanie w pojeździe felg o innym ET niż fabryczne, wówczas należy mieć na uwadze to, żeby rozstaw kół nie zmienił się w sposób drastyczny, co zmniejszyłoby komfort jazdy i eksploatację samochodu. Producenci zwykle zalecają, by różnica w ET felg fabrycznych i zmienionych nie przekroczyła 2% w żadną ze stron. Przykładowy rozstaw kół o wielkości 150 cm może zostać łącznie zmieniony o 3 cm (30 mm), w związku z tym na każde koło w tej samej osi przypada możliwość przesunięcia o 15 mm (1,5 cm).

Warto również pamiętać o rodzaju stosowanych felg. Obręcze aluminiowe są standardowo szersze niż stalowe, a w takim przypadku osadzenie powinno odpowiednio wzrosnąć. Zbyt szerokie felgi mogą wystawać poza linię nadkola, co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami drogowymi, według których brzeg felgi nie może wystawać poza obręb pojazdu. Należy szczególnie zwrócić na to uwagę podczas sezonowych zmian kół.

Z czym wiąże się zmiana ET felgi?

Poza faktem, że felgi wedle obowiązujących przepisów muszą mieścić się w obrysie karoserii pojazdu, ważne jest również, by żadne elementy nie nachodziły na siebie i nie zahaczały o siebie wewnątrz nadkola. W niektórych samochodach producent pozostawił niewielką przestrzeń w nadkolach, z tego względu każda zmiana ET albo szerokości felgi, może powodować obcieranie kół o błotniki i dyskomfort jazdy, zwłaszcza przy dużym obciążeniu pojazdu. W przypadku zwiększenia wartości ET, problemem może być nadmierne tarcie felgi o zacisk hamulcowy. Zawsze przed zmianą ET felgi należy bezwzględnie sprawdzić, czy pomiędzy poszczególnymi elementami karoserii, układu hamulcowego i zawieszenia zachowany jest odpowiedni odstęp.

Istotną kwestię stanowi także dobór ogumienia, które powinno być zgodne ze wskazaniami producenta. Istnieją również specjalne zamienniki opon, które mieszczą się w dopuszczalnym zakresie rozbieżności. Później należy zwrócić uwagę na odpowiedni dobór parametrów obręczy felg tak, by idealnie pasowały do opon. Niedopasowane felgi stanowią niebezpieczeństwo podczas jazdy i mogą ograniczać kontrolę nad pojazdem. W razie wątpliwości warto zasięgnąć porady specjalisty lub skorzystać z internetowych kalkulatorów/przeliczników ET felg i opon, gdzie w prosty i szybki sposób można zestawić ze sobą najistotniejsze parametry samochodu.

ET felgi czy da się zmienić?
Czy da się zmienić ET felgi?

Zmiana ET – z czym wiąże się zwiększenie oraz zmniejszenie wartości ET?

Zwiększenie wartości ET

Powiększona wartość ET wiąże się z przesunięciem koła bliżej wnętrza nadkola, czyli jego schowaniem się w nadkolu. W takiej sytuacji koło może uciskać na elementy zawieszenia bądź tarcze układu hamulcowego i ocierać się o nie, powodując szybsze zużycie oraz ograniczając ich pełną ruchomość.

Zmniejszenie wartości ET

Zmniejszenie ET felgi powoduje wysunięcie obręczy felgi na zewnątrz koła. Zbyt niskie osadzenie może powodować obcieranie zewnętrznej części koła o wnętrze nadkola. W skrajnym wypadku zbyt duże wysunięcie koła podczas jazdy po nierównym terenie może przyczynić się do zderzenia się krawędzi nadkola z bieżnikiem opony, a tym samym doprowadzić do jej uszkodzenia. Zależnie od siły uderzenia, felga również może ulec zniszczeniu. Ponadto taka sytuacja stwarza bezpośrednie niebezpieczeństwo dla kierującego pojazdem, który łatwo może stracić nad nim kontrolę. Szczególnie odczuwalne może być to zimą, kiedy do opony i nadkola przywierają kolejne warstwy lodu. Wówczas przy skręcie kół słyszalny będzie szum, ocierającego się koła o nadkole.

Złoty środek

W każdym przypadku podczas montowania felg należy trzymać się zaleceń producenta odnośnie parametrów pojazdu, by nie uszkodzić układu kierowania, hamulcowego czy zawieszenia oraz nie ryzykować zniszczeniem kół. Warto także porównać ET felg, które planuje się założyć na koło z felgami fabrycznymi. Informację o dopuszczalnych wartościach znajdują się w katalogu aplikacyjnym producenta felg.

Kalkulator ET felgi, czy warto z niego skorzystać?

ET felgi – podsumowanie

Zarówno szerokość felgi, jak i wskaźnik ET, mają istotny wpływ na ułożenie koła i możliwości tuningowe pojazdu. Przy zmianie ET należy mieć na uwadze dopuszczalne w Polsce normy i obowiązujące przepisy, jak również skorzystać z katalogu aplikacyjnego producenta felg, by dobrać możliwie najlepszy zestaw opon oraz felg. Felgi muszą być dobrze dopasowane do ogumienia pojazdu, aby zapewnić użytkownikowi maksymalny komfort jazdy, a także bezpieczeństwo na drodze. Niepoprawnie dobrane elementy koła mogą powodować wzajemne obcieranie, a w konsekwencji całkowite uszkodzenie opon oraz felg.

Najczęściej zadawane pytania o ET Felgi:

1. Czy ET felgi można zmienić?

Parametr ET można zmieniać, jednakże dopuszczalny zakres zmiany rozstawu kół nie powinien przekroczyć 2% odchylenia od wzorca. W przypadku rozstawu kół 160 cm, dopuszczalna zmiana wyniesie 3,2 cm (32 mm), a więc po 1,6 cm na każde koło na jednej osi. Przed jakąkolwiek zmianą ET, warto skonsultować się ze specjalistą, bądź skorzystać ze specjalnego kalkulatora/porównywarki opon i felg, aby uniknąć błędnych obliczeń i nieprawidłowości.

2. Gdzie sprawdzić ET felgi?

Wartość ET felgi jest najczęściej wybita na wewnętrznej części felgi. Znajduje się ona tuż obok informacji o średnicy otworu centralnego, szerokości, wielkości i profilu przekroju felgi. Najczęściej zakłada się felgi ET35, jednak równie często występują wartości: ET25, ET30, ET40.

3. Czy szerokość felgi ma wpływ na zmianę ET?

Szerokość felgi jest ściśle powiązana z parametrem ET. Powinna być ona minimalnie mniejsza niż szerokość ogumienia. Ponadto brzeg obręczy o szerokości 7,5 cali będzie bardziej wysunięty ku zewnętrznej krawędzi, niż ma to miejsce w przypadku felgi 6-calowej, nawet wówczas, gdy ich ET będzie takie samo.

Dodaj opinie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *